Wat is? : 360 Deal

Muziek heeft in de laatste decennia veel verschillende veranderingen meegemaakt. Van Boys Bands naar Dubstep en van Metal naar Trap. Er hebben echter niet alleen veranderingen plaatsgevonden op het muzikale vlak, maar ook zeker op het zakelijke vlak. Tot de eind jaren ’90 kocht eigenlijk elke muziekliefhebber braaf zijn of haar favoriete muziek in de winkel, op CD of Vinyl. Hiermee werd dan ook enorm veel geld verdiend. Dat is door de komst van downloaden compleet veranderd. In de loop der jaren zijn bijna alle CD-winkels verdwenen uit de winkelcentrums, en tegenwoordig wordt streamen gezien als de toekomst van “muziek consumeren”. Echter komt er met streaming vooralsnog zeker niet zoveel geld binnen als in de tijd van de CD.

Hebben deze veranderingen ook effect op de creatievelingen onder ons? Jazeker!

Wanneer er (relatief) minder geld te verdienen is met muziek, is het voor de labels ook lastiger geworden om genoeg geld te verdienen met enkel de “muziek” van zijn onder contract staande artiesten en acts. Daardoor is er een nieuw soort contract bedacht, namelijk de “360 deal”.

De 360 deal:

Zoals de naam al aangeeft, gaat het bij deze speciale deal om “alles rondom” (360 graden) de persoon waar geld mee wordt verdient. “Wie is deze persoon?” Juist, je raadt het al ; de artiest, band, DJ, producer etc etc.

Als een DJ/Producer bijvoorbeeld een 360 deal tekent bij bijvoorbeeld het label “Mo Money Music” (fictief), krijgt Mo Money Music geld van ALLES wat de artiest verdient. Alles? Echt? Jazeker!! Wanneer de DJ/Producer bijvoorbeeld optreedt, zijn gezicht laat zien in een reclame, tv-shirts en mokken verkoopt bij een optreden, sponsorgeld 360ontvangt, een track produceert voor een film, een remix maakt voor een grote Pop-artiest, een koptelefoon of ander product op de markt brengt, verdient Mo Money Music daaraan mee. Hoeveel Mo Money Music precies verdient hangt af van de hoogte van de percentages. Zo kan per inkomstenstroom worden afgesproken wat precies de procentuele verdeling is tussen de DJ/Producer en het label. Bijvoorbeeld van alle inkomsten uit optredens, verdient de DJ/Producer 60% en het label 40%. Betekent dat dan ook dat het label ook automatisch de boekingen regelt, omdat zij daar ook geld aan verdienen? Nee, niet per se! Het kan namelijk zo zijn dat voor de boekingen een speciale partij wordt ingeschakeld, namelijk een “booking agency”. Deze partij regelt de boekingen voor de DJ/Producer en rekent op haar beurt bijvoorbeeld weer 25% van de inkomsten die binnenkomen van een concertorganisator. Dan blijft er dus nog 75% over wat de DJ/Producer weer moet delen met het label.

Laten we eens een rekenvoorbeeld maken:

djliveStel dat een grote DJ/Producer voor een live-set van 2 uur wordt ingehuurd voor totaal €50.000,-. Eerst haalt de “booking agency” 25% af van de €50.000,- , want zij hebben namelijk de boeking geregeld. Zij krijgen dus €12.500,- voor het werk dat zij hebben verricht. Dan blijft er €37.500,- (75%) over. Deze €37.500,- wordt verdeeld door de DJ/Producer (60%) en het label Mo Money Music (40%). Dat betekent dat de DJ/Producer €22.500,- over houdt en het label houdt €15.000,- over. Dus van de €50.000,- die betaald is om de DJ/Producer in te huren, wordt uiteindelijk maar €22.500,- overgemaakt op de rekening van de DJ/Producer. Maar wacht, dat is nog niet alles! Er is nog een partij die aan de deur van de DJ/Producer klopt, met een (nog) lege zak geld. We moeten natuurlijk onze grote vriend de “belastingdienst” niet vergeten. Over de €22.500,- van de DJ/Producer moet namelijk ook nog belasting worden betaald. Als we even grofweg rekenen, moet er ongeveer nog 50% aan de belastingdienst worden afgedragen, want wie veel verdient, betaalt meer belasting. Dus, onderaan de streep blijft er een netto-bedrag van €11.250,- over, die door de DJ/Producer kan worden uitgegeven. Dit bedrag is slechts 22,5% van het bedrag dat in eerste instantie is betaald door de concertorganisatie. 77,5% is dus onderweg dit hele verhaal afgestaan aan verschillende partijen. Zonder een “booking agency” en “label” zou dit bedrag makkelijk 2 keer zo hoog zijn geweest. (Helaas kun je de belastingdienst niet buiten spel zetten.) Maar dan moet de DJ/Producer wel alles zelf regelen omtrent zijn optredens. Dat is op een bepaald level niet meer te doen, en laten we eerlijk zijn, €5625,- per uur netto verdienen met hetgeen dat je geweldig vindt, is niet bepaald een straf toch?

Dit rekenvoorbeeld was slechts een voorbeeld van 1 van de verschillende inkomstenstromen van een artiest, performer etc. Je begrijpt het al, iedereen probeert geld te verdienen aan een grote ster. Dit was vroeger ook al wel zo, maar door de 360 deal is het nog net even een tikkeltje erger geworden.

Wil jij meer weten over de muziekindustrie en hoe je jezelf kunt beschermen als producer? Dan is de cursus “Muziekbusiness voor Producers” echt iets voor jou!

Meer info over de cursus “Muziekbusiness voor Producers”

MBP cursusaanbod

 

 

 

 

 

Posted in: