Wat is? : Publishing

In dit artikel van de “Wat is?”-serie, behandelen we de muziekbusiness-term “Publishing”. Wat is publishing? Waar komt het vandaan? Wat kan ik er als producer mee?

Publishing is de Engelse vertaling van uitgeven. Bedoelen ze daarmee het uitgeven / uitbrengen van een nieuwe track op iTunes, Beatport of YouTube? Nee. Publishing (in de muziek) bestaat al zo lang als er bladmuziek wordt gedrukt. In de tijd dat er nog geen geluid kon worden opgenomen (voor 1900) kon je als muziekliefhebber alleen maar naar muziek luisteren op het moment dat er muziek werd gespeeld door een groep oldmusicmuzikanten, in die periode vaak een klassiek orkest. Anno 2013 is dat heel moeilijk om voor te stellen. Wij zijn gewend om op elk moment van de dag muziek te kunnen luisteren. Vroeger was dat dus een heel ander verhaal. Omdat er in die tijd ook geen opnames in de studio konden worden gemaakt, werd muziek uitsluitend verspreid / verkocht via bladmuziek, zodat muzikanten / orkesten andermans muziek ten gehore konden brengen. Als je dus in die tijd wilde dat je muziek werd gehoord door publiek in het buitenland, moest er een pak met bladmuziek die kant op worden gestuurd en moest het ook uitgevoerd worden door een groep muzikanten. In die tijd is het Publishen (printen en distribueren van bladmuziek) ontstaan.

We maken even een sprong van +100 jaar. Publishing à la 2013 is iets uitgebreider dan vroeger. Er wordt nog steeds bladmuziek geprint en gedistribueerd, maar veel minder dan voorheen. Publishing heeft tegenwoordig meer met beheren en exploiteren te maken. Met exploiteren bedoelen we : zorgen dat er geld wordt verdiend.

Een Publisher heeft 2 belangrijke rollen :

1. Het exploiteren van repertoir (songs).

Wanneer een song is geschreven, kun je er op verschillende manier geld mee verdienen. Zo kun je deze laten inzingen door een artiest die deze vervolgens uitbrengt op CD. Je kunt de song ook onder een tv-commercial zetten. Een song kan ook gebruikt worden in een film of game. Dit zijn dus verschillende manieren hoe je geld kunt verdienen met 1 song en het is handig als iemand de moeite doet om dit ook werkelijk voor elkaar te krijgen. Dat is 1 van de rollen van een Publisher. Een goede Publisher heeft de juiste connecties om jouw song aan de man te brengen en er dus ook geld mee te verdienen.

2. Het regelen van de administratieve zaken.

Wanneer een Game-company, bijvoorbeeld EA Sports, jouw song wil gebruiken in de nieuwste editie van FIFA, is er hoogstwaarschijnlijk een groot geldbedrag mee gemoeid. Als jij als artiest / songwriter / producer niet de juiste onderhandelingsvaardigheden hebt om een goede deal te maken betreft jouw song, kan een publisher dit voor jou doen. Daarbij kunnen ze ook de geldstromen beheren die je verdient met jouw songs.

Doet een Publisher dit werk allemaal voor niets?

Nee, was dat maar waar.

De Publisher wil uiteraard ook geld verdienen. Dit doet hij (in de meeste gevallen) op de volgende manier : Wanneer jij wil dat een Publisher aan de slag gaat met het exploiteren van jouw muziek, maak je allereerst een deal met de Publisher. Vaak komt het er op neer dat je een deel van je auteursrechten afstaat voor een bepaalde periode en voor de songs die je schrijft in de periode dat de Publishingdeal geldig is. Je staat dan een percentage van 33% tot 50% af van de inkomsten die worden gegenereerd via de auteursrechten. Wanneer jouw nummer wordt ingezongen door Marco Borsato en vervolgens wordt gedraaid op de radio, komt er geld binnen via je auteursrechten (lees meer over auteursrechten hier). Jij verdient dus als songwriter/producer geld met deze auteursrechten en daarvan sta je een percentage af aan je Publisher.

Een truc die vaak wordt uitgehaald door Publishers :

contractOp het moment dat je een Publishingdeal tekent, krijg je vaak een voorschot op de “nog te generen inkomsten van jou repertoir (songs)”. Je krijgt dus alvast een geldbedrag, terwijl je het eigenlijk nog niet verdiend hebt. Klinkt wel goed toch? Op zich wel, maar er zit vaak een voorwaarde aan die de meeste songwriters/producers niet goed hebben gelezen. Op het moment dat je het voorschot nog niet hebt terugverdiend en je deal loopt op z’n eind, wordt de deal vaak verlengd met 1 jaar, zolang het voorschot nog niet is terugverdiend. Stel dat je een voorschot van €50.000,- krijgt, kan het voorkomen dat je je hele carrière lang vast zit aan de allereerste Publishingdeal die je hebt getekend, omdat je simpelweg dat geldbedrag nog niet hebt terugverdiend. Dat is een detail in de deal die toch zeker het noemen waard is. Laten we eerlijk zijn, deze voorwaarde is ook wel te begrijpen. De Publisher wil natuurlijk minimaal het geïnvesteerde bedrag terugverdienen.

Nu weet je grote lijnen wat Publishing is en wat voor werk een Publisher voor je kan verrichten. Echter is dit enkel “the tip of the iceberg”. Er komt meer bij kijken. De deals zijn vaak ingewikkeld en de meningen over het feit of je nou wel of niet een deal moet maken met een Publisher zijn sterk verdeeld.

Wil jij meer weten over o.a. Publising en Contractrecht? Dan is de cursus “Muziekbusiness voor Producers” echt iets voor jou!

Meer info over de cursus “Muziekbusiness voor Producers”

MBP cursusaanbod

Posted in: