Wat is? : LFO

Je ziet het bijna op elke analoge- en softwaresynthesizer : de LFO. In deze editie van “Wat is?” behandelen we de basis van wat LFO nou eigenlijk is, zodat je er na het lezen van dit artikel meteen mee kan gaan experimenteren.

LFO staat voor Low Frequency Oscillator en is in wezen een Oscillator die speciaal bedoeld is voor modulatie en maakt in tegenstelling tot een normale Oscillator zelf geen geluid. Oké, dat was een lange zin met een aantal woorden die waarschijnlijk voor vele beginnende producers nog niet bekend in de oren klinken. Maak je niet druk, het komt allemaal goed! Just keep reading en je zult merken dat LFO eigenlijk heel gemakkelijk is!

Even een korte uitleg over een aantal termen die hierboven zijn genoemd :

waveformEen Oscillator (in muziek) kan worden omschreven als een electronische bron die een repetitief geluidssignaal produceert. Vaak is dit signaal een Waveform zoals een Sine, Saw, Square of Triangle. 

Modulatie is (simpel uitgelegd) de techniek waarbij je bijvoorbeeld een Filter-knop op een Synthesizer open en dicht draait. Het daadwerkelijk open en weer dicht draaien, is een vorm van Moduleren. “Dat is toch wat een DJ wel eens live doet?” Ja klopt, maar Moduleren gaat net iets verder. Met Moduleren kun je er voor zorgen dat bij een sound continu de Filter automatisch open en weer dicht wordt gedraaid. Als je dit eenmaal hebt ingesteld, kun je erop vertrouwen dat het filteren telkens op dezelfde wijze wordt gedaan. Dat is voor een DJ bijna een onmogelijke opgave 😉

We hebben nu even als voorbeeld de Filter-knop gebruikt, maar je kunt modulatie ook toepassen op bijvoorbeeld Panning, Volume en Pitch.

Okay… back to LFO …

Een LFO wordt dus gebruikt om een bepaalde parameter/knop op een synthesizer of effect te beïnvloeden. Je kunt stellen dat LFO bijna onmisbaar is voor het maken van interessante synth sounds. Je kent ze wel, die synth leads en pads die enorm complex klinken. You can bet your butt dat er LFO is toegepast.

“Oké cool, ik snap nu waar LFO voor staat, maar hoe stel ik een LFO dan in?”, zul je wellicht denken..

Pak je analoge- of softwaresynthesizer er maar eens bij, dan gaan we aan de slag. Ken je het effect “Tremolo” toevallig? Dat is een voorbeeld van een effect dat je kunt bereiken met LFO en dat gaan we nu als voorbeeld even doorlopen.

lfomassiveStap 1. – Als eerste kies je voor een nieuwe sound (default of init) en selecteer je een Saw Waveform als Oscillator, daar draai je het volume van open.

Stap 2. – Bij het instellen van LFO begin je met het kiezen van de Waveform. Kies in dit geval voor de Sine Waveform (ziet er uit als een mooie ronde golf).

Stap 3. – Vervolgens wijs je de LFO toe aan de parameter “Volume”. Kijk even hoe dat precies moet op jouw synthesizer, aangezien het vaak verschilt per synthesizer.

Stap 4. – Nu kun je de “Rate” (of “Ratio”)  instellen. Met “Rate” stel je in hoe snel de modulatie wordt toegepast op (in dit geval) de Volume-parameter/knop. De waarde waarop je de “Rate” instelt, wordt uitgedrukt in “Hertz” (Hz). Het bereik van LFO is in het algemeen van 2Hz tot 20Hz, wat in het Frequentiespectrum vrij laag is. Vandaar de term “Low” in LFO. Hoe lager de Rate Hz, hoe langzamer de modulatie. Op de meeste softwaresynthesizers kun je er ook voor kiezen om de “Rate” te synchroniseren (synchen) met het tempo van de track die je aan het produceren bent. Altijd handig! 🙂 Dus stel dat je op 128 BPM aan het produceren bent, kun je de “Rate” gelijk laten lopen en kun je de waarde van de “Rate” instellen op bijvoorbeeld 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/4 triool, 1/8 triool etc etc…

Stap 5. – Tot slot kun je nog de “Depth”-knop instellen. Met “Depth” stel je in hoe ver open tot hoe ver dicht (of andersom) de knop wordt gedraaid. Als je de “Depth”-knop helemaal open zet, zal de modulatie duidelijk te horen zijn. Als je de “Depth”-knop minder open zet, is de modulatie subtieler.

In principe heb je nu de juiste tools in handen om het effect “Tremolo” te maken. Experimenteer wat met de waardes van de “Rate” en de “Depth”-knoppen om een voor jouw sound geschikt Tremolo-effect te krijgen. Als dit is gelukt, kun je ook LFO toepassen op bijvoorbeeld de Pitch-knop, de Pan-knop of op de Filter-knop. Experimenteer hiermee en je zult al snel zien dat je met LFO een sound een stuk interessanter kan maken. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden eindeloos, dus be creative! 🙂

Dit is in het kort wat je met LFO kunt bereiken. Wil je o.a. meer weten over LFO en andere technieken om vette en interessante sounds te maken? Dan is de LesinProduceren cursus “Digital Music Producer” een goede keuze!

Meer info over de cursus “Digital Music Producer”

Digital Music Producer

 

 

 

 

Posted in: